Rozloučení se zimou

Přivítání všech dětí

Úvod:

Motivační povídání o zimě, během kterého proběhlo představení všech masek. Podmínkou karnevalu bylo, že rodiče a děti mají svůj kostým stylizovat do pohádky Frozen, tj. zimní motivy a zvířátka. Poté byly pro děti připraveny jednoduché úkoly, při kterých mohly rozšířit své znalosti o počasí v zimě.

Úkol č. 1: Jak vzniká sněhová vločka?

Pomůcky: modré balonky, bílé balonky, hudba

Úkolem této hry je udržet všechny balonky ve vzduchu během hudby. Jakmile se hudba stopne, každé dítě si najde balonek. Krátce dětem vysvětlíme, že sněhová vločka vzniká spojením vodní kapky, kterou představuje modrý balonek, a mrazu, který představuje bílý balonek.

Úkol č. 2: Jak se správně obléci?

Jak se správně obléci tak, abychom si i zimu mohli užít. Děti hledají po místnosti schované laminované karty s obrázky jednotlivých dílů oblečení. Nejprve vytřídí ty kusy, které si oblékáme v zimě. Nakonec si každý pro sebe vybere jeden pár rukavic, čepici, šálu, teplé boty, bundu… Teď když víme, co potřebujeme na zimu, krátce si povídáme o Eskymácích a můžeme přejít k dalšímu úkolu.

Úkol č. 3: Stavba iglú

Ideální je využít sněhu, který napadne, ale pokud nesněží nebo nemáme možnost být s dětmi venku, můžeme stavět iglú i v klubovně, a to buď z předem připravených kostek ledu (vyžaduje přípravu) nebo z kostek cukru. Tento úkol je zaměřen na spolupráci rodičů a dětí. Každá rodina nebo skupina dostane k dispozici krabičku kostkového cukru, misku moučkového cukru a vodu. Jednotlivé kostky cukru k sobě slepujeme kaší z moučkového cukru a vody a snažíme se tvarovat do podoby iglú. Nakonec každá skupina svoji stavbu představí, snažíme se u dětí podporovat komunikaci a fantazii.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Karneval bývá setkáním, kdy se zapojují do programu celé rodiny. Pomůcky připravuji tak, aby rodiče motivovaly k zimním hrám a procházkám. Pokud se nám nepodaří uskutečnit plánované aktivity, děti si domů odnesou drobné úkoly, které plní s rodiči během dní, kdy se v klubu nesetkáme. Také si prohlížíme fotky zimní přírody, povídáme si o zvířatech a krmítkách. Snažíme se oblíbit si naše okolí i za méně příznivého počasí. Tentokrát jsem na konec zařadila krátkou reflexi. Na způsob smajlíků nebo obrázkových karet jsem vytvořila sněhuláky z ruliček od toaletního papíru. Každý sněhulák vyjadřoval nějaké pocity (naštvaný, usmívající se, smutný, uplakaný, rozzlobený…) Ptala jsem se dětí na nejzajímavější aktivity našeho setkání, následně měly výběrem vhodného Ssněhuláka stručně popsat své pocity. (např. vybrala jsem si veselého sněhuláka, protože ráda soutěžím, nebo vybral jsem si zamračeného, prohrál jsem, něco se mi nedařilo, nerad maluju atd…)